Inteligentní osvětlení ve společenských prostorech: Jak světlo ovlivňuje sociální interakce
Světlo ovlivňuje lidskou psychiku i pracovní výkonnost. Ale jak je to s potřebou kontaktu s ostatními lidmi? Dokáže světlo navodit atmosféru pro sociální interakce a otevřenou komunikaci? Výzkumy ukazují, že ano. Ještě lépe to půjde, pokud nám pomůže chytré osvětlení.
Jak chytré osvětlení zvyšuje funkčnost a estetiku prostoru
Chytré osvětlení umožňuje úpravu osvětlení podle aktuálních potřeb a preferencí. Pomocí časového harmonogramu může napodobovat přirozený cirkadiánní rytmus, což má pozitivní vliv na náladu, produktivitu i kvalitu spánku. Toto biodynamické osvětlení, které pracuje na základech metody Human Centric Lighting, automaticky používá například nejnovější přijímač ze systému Poseidon®.
Osvětlení se může řídit i množstvím slunečního svitu – za oblačných dní svítí intenzivněji, zatímco za slunečných dní šetří energii. Zároveň je možné automaticky ovládat i stínění, aby v prostoru bylo vždy příjemně, aniž by se někdo musel zabývat stahováním žaluzií.
Chytré osvětlení ale dokáže také rychle připravit prostor pro různé typy využití. Například kavárnu, která přes den slouží zejména k práci a pracovním schůzkám, dokáže změna osvětlení přeměnit v útulný prostor k večerním koncertům.
Jak osvětlení ovlivňuje náladu a chování lidí
Na náladu a chování lidí má vliv nejen intenzita osvětlení, ale také teplota světla. Hodnoty od 4000 do 5700 K zvyšují výkonnost a soustředěnost, protože napodobují denní světlo. Proto se jedná o základní typ osvětlení pro komerční a průmyslové prostory. Pro posílení produktivity lze použít ještě studenější tóny, ale pouze krátkodobě, protože jinak se rychle dostaví únava.
Naopak nižší teplota světla 2700–3000 K navozuje relaxaci, proto se v pracovním prostředí používá v odpočinkových místnostech. Stejně tak pomůže vytvořit romantickou atmosféru v restauraci nebo přispět k uvolnění stresu při odpočinku v obývacím pokoji.
Jak vybrat osvětlení, aby zvyšovalo společenské interakce
Správným osvětlením lze ovlivnit i sociální interakci a komunikaci lidí. Základem navození příjemné atmosféry je použití tlumených světel v teplých tónech (2700–3000 K). Podle studie Idy Evensen na University College London však mají na sociální interakce vliv i další vlastnosti osvětlení.
V rámci studie spolu lidé nejvíce mluvili při intimním osvětlení, které navodilo pocit soukromí. O něco jasnější osvětlení v místnosti přispělo k většímu zaměření směrem ven a k dění v okolním prostředí. Cílené nasvícení konkrétních předmětů, například knih na policích, přimělo účastníky k hovoru o souvisejících tématech. Ostatně toho, že se dá pomocí světla navigovat pozornost k danému předmětu, využívají i obchody pomocí nasvícení zboží.
Jak motivovat k větší sociální interakci v různých společenských prostorech
S těmito poznatky můžete experimentovat, pokud chcete vytvořit příjemnou atmosféru k hovoru. Například v restauraci, kavárně nebo wellness centru, kde spolu tráví čas spíše lidé, kteří se dobře znají, volte velmi tlumené světlo. To vybízí k hovoru a pomáhá otevřeně mluvit i o osobních tématech.
V prostorech, kde se setkávají neznámí lidé – na výstavě, přednášce nebo na pracovišti v relaxační místnosti, volte o něco intenzivnější osvětlení se zaměřením na konkrétní předměty. Tím pomůžete přitáhnout pozornost k dané věci a vytvořit téma pro navázání hovoru.
Výhodou chytrého osvětlení je, že jeho nastavení lze kdykoli změnit, a tak zkoušet, jak na osoby v místnosti působí. Zároveň ho můžete přizpůsobit konkrétní události, a tím změnit celkové vyznění prostoru. Stačí jen využívat LED osvětlení a jeho chytré řízení.